کد مطلب:283101 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:254

فضیلت مسجد کوفه
فضیلت مسجد كوفه بسیار است كه به اختصار به پاره ای از آنها اشاره می شود:

یكی از مكانهایی است كه مسافر می تواند نمازش را به صورت شكسته یا تمام بخواند و این در سه جای دیگر نیز جائز است كه آنها عبارتند از: مسجد الحرام و مسجد النّبی و حرم حضرت سید الشهدا(علیه السلام) و خواندن هر نماز واجب در مسجد كوفه برابر یك حجّ مقبول و هزار نماز كه در جای دیگر خوانده شود، پاداش دارد. در روایات ذكر شده است محل نماز پیامبران بوده و محل نماز حضرت مهدی(علیه السلام) نیز خواهد شد.

در روایتی دیگر آمده است هزار نبیّ و هزار وصیّ در آن نماز خوانده اند.

ابن قولویه از امام باقر(علیه السلام) روایت نقل می كند كه اگر مردم بدانند مسجد كوفه چه فضیلتی دارد حتماً از شهرهای دور آماده سفر شده به سوی این مسجد می آیند. و همچنین فرمودند: نماز واجب در مسجد برابر حجّ قبول شده و نماز مستحبی نیز برابر یك عمره پذیرفته شده، پاداش دارد. و در روایتی دیگر پاداش آنها مانند حجّ و عمره ای ذكر شده است كه با رسول خدا(صلی الله علیه وآله) انجام شده باشد.

در ضمن روایتی از امام صادق(علیه السلام) نقل شده است كه فرمودند:

همه پیامبران در مسجد كوفه نماز گذارده اند حتّی رسول خدا(صلی الله علیه وآله) در شبی كه ایشان را به معراج و آسمان می بردند جبرئیل(علیه السلام) به آن حضرت عرض كرد: می دانی در كجائی! یا رسول الله الان در مقابل مسجد كوفه می باشی.

حضرت فرمودند: از پروردگار من رخصت بخواه تا در آن مسجد دو ركعت نماز بجای آورم پس جبرئیل(علیه السلام) از پروردگار اذن طلب نمود و خدا نیز اجازه فرمود. پس جبرئیل آن حضرت را فرود آورد و آن جناب در مسجد كوفه دو ركعت نماز خواندند.

و همچنین امام (علیه السلام) فرمودند:

نشستن در آن مسجد حتی اگر تلاوت قرآن ننماید و ذكر نگوید، خود نوعی عبادت است.

و نیز آنچنان كه مشهور است هر كس چهل شب چهارشنبه در این مسجد بماند امید است كه به دیدار حضرت صاحب الزمان(علیه السلام) مشرّف شود. چنانچه این موضوع بارها به اثبات رسیده است.